Om te testen of uw netwerk compatibel is met een nieuwe Neopost frankeermachine van de IS-serie, volstaat het om de IP Checker te downloaden en te installeren. Na installatie kan u deze tool gebruiken. In het menu vindt u bij "Details" ook verdere specificaties zoals het IP-adres. Let op : U moet het bestand "IP_Check_NL.exe" op uw bureaublad / desktop installeren om uw netwerk te testen ! |
Via een LAN-verbinding wisselt uw toestel voortdurend informatie uit met onze server. Zo kunnen wij van op afstand de toestand van uw systeem bepalen en preventief onderhoud voorzien. Dit document beschrijft hoe de beveiligde verbinding tussen frankeermachine en de servers tot stand wordt gebracht. Extra informatie voor de IT : Hoe werkt een LAN verbinding voor uw frankeermachine?
|
Alle benodigheden zijn beschikbaar online via onze eshop shop.quadient.nl . Verschillende producten zijn beschikbaar voor uw postkamer.
|
De inkt in de cartridge blijft zijn fluorescente eigenschappen maar een beperkte tijd houden. Dit geeft aan dat de inkt ook op voorraad slechts beperkt houdbaar is! |
Dit klopt, na een tariefswijziging moet u opnieuw de jobs instellen onder de geheugenknop. Vanuit de startpagina, toetst u op MENU. In het menu gaat u naar optie 13: supervisor en bevestigen met OK. De supervisor pincode is: 09430. In het supervisormenu gaat u naar optie 4: Beheer jobs en bevestigen met OK. In het lijstje dat u nu ziet, kiest u voor de job die aangepast moet worden en kies voor wijzig. Kies weer voor wijzig en u komt in het job menu. Toets op het pijltje omlaag naast de display totdat u bij tarief bent en druk op OK om te wijzigen. Doorloop de wizard en bevestig iedere keuze met OK. U krijgt nu het wizard overzicht en die bevestigt u weer met OK. Toets op het pijltje naar links om te voltooien en dan kunt u de volgende jobs die niet kloppen op dezelfde manier aanpassen. Als alle jobs opnieuw ingesteld zijn, drukt u 2 x op het powerknopje (kopje bij het groene lampje) om de machine uit en weer aan te zetten. Hierna kunt u controleren of de jobs weer juist ingesteld zijn. |
Dit klopt, na een tariefswijziging moet u opnieuw de jobs instellen onder de geheugenknop. Vanuit de startpagina, toetst u op MENU. In het menu gaat u naar optie 13: supervisor en bevestigen met OK. De supervisor pincode is: 09430. In het supervisormenu gaat u naar optie 4: Beheer jobs en bevestigen met OK. In het lijstje dat u nu ziet, kiest u voor de job die aangepast moet worden en kies voor wijzig. Kies weer voor wijzig en u komt in het job menu. Toets op het pijltje omlaag naast de display totdat u bij tarief bent en druk op OK om te wijzigen. Doorloop de wizard en bevestig iedere keuze met OK. U krijgt nu het wizard overzicht en die bevestigt u weer met OK. Toets op het pijltje naar links om te voltooien en dan kunt u de volgende jobs die niet kloppen op dezelfde manier aanpassen. Als alle jobs opnieuw ingesteld zijn, drukt u 2 x op het powerknopje (kopje bij het groene lampje) om de machine uit en weer aan te zetten. Hierna kunt u controleren of de jobs weer juist ingesteld zijn. |
Uw Neopost frankeermachine maakt op regelmatige basis contact met de Postnl server om gegevens uit te wisselen (de data capture). Wat moet u concreet ondernemen?
|
Soms is de verbinding met uw frankeermachine afgebroken. Met dit stappenplan kan u de verbinding met de server herstellen. |
Met uw Is frankeermachine kan U gratis tot 10 verschillende berichten afdrukken naast de frankeerdatum. Klik hier om de handleiding te volgen. Om een slogan of een logo toe te voegen, neem contact op met de klantenservice.
|
Dan maakt u gebruik van de MEM knop, na een tariefswijziging moeten de jobs opnieuw worden geactiveerd. Zie deze handleiding
Tot die tijd kunt u ook gewoon met het postzegelknopje frankeren: Als u gecontroleerd heeft dat bovenaan Brief 01-2020 staat, dan kunt u kiezen voor internationaal brief, dan voor EUR1, EUR2 of WERELD, daarna kiezen voor 1. brief en bevestigen met OK U komt dan in het beginscherm waarna u uw brief op de weegschaal kan leggen en kan frankeren. |
Nederlandse brief tot 20 gram moet 85 cent aangeven. Geeft uw machine nog 81 cent aan? Bel dan met onze helpdesk 036-5496300. |
Haal de envelop/ etiket weg aan de linkerkant. Toets eerst op de groene start knop en leg dan uw envelop/ etiket aan de linkerkant om te frankeren. |
Open de klep aan de bovenkant van de machine. Het inktpatroon beweegt naar de vervangingspositie. Druk met uw duim in het kuiltje waar TOP staat. De achterkant komt los. U kunt nu de cartridge eruit halen. Verwijder bij de nieuwe cartridge de beschermingstrips van de pootjes. Plaats de cartridge terug en druk met uw duim op de bovenkant waar LOCK staat naar achteren. U hoort een klik en de cartridge zal weer vast zitten. Doe de klep dicht. |
Bij pakketten (of aangetekende brieven) : Vanuit beginscherm: BRIEF…. GEEN SERVICE toetst u op het postzegeltje en maakt u uw keuzes (bv. Pakket NL, en Track & Trace), wegen en frankeren Let op: de barcode van Postnl moet er wel bijgeplakt worden. Voor een boekje met barcode stickers (voor aangetekend en voor pakketten) kunt u naar: www.mijnpostshop.nl Indien u nog geen account hebt kunt u deze aanmaken met uw Postnl klantennummer welke op uw factuur van Postnl staat. Mocht u deze niet bij de hand hebben, kunt u deze opvragen bij Postnl op telefoonnummer 088-8686868. |
Download het formulier misafdrukken en print deze uit. Op het formulier ziet u waar u het heen kan sturen, lees de voorwaarden . Let op: Alleen originele waarde afdrukken (geen kopieën!) worden door PostNL met u verrekend op uw factuur.
|
Voordat uw machine buitengebruik wordt gesteld, dient u het resterende frankeersaldo uit te printen op stroken of enveloppen. Deze afdrukken kunt u tezamen met het PostNL formulier niet gebruikte waarde afdrukken frankeermachine bij PostNL indienen. Alleen originele waarde afdrukken (geen kopieën!) worden door PostNL met u verrekend op uw factuur. Download het formulier misafdrukken en print deze uit. (kopieer de link) |
De adreswijziging kunt u mailen naar informatie@neopost.nl Vergeet niet het RN nummer (zie “wat is het serienummer van mijn machine”) te vermelden en ook het oude adres en het nieuwe adres. U ontvangt dan een stempelformulier om uw plaatsnaamstempel aan te laten passen. |
Ga naar www.postnl.nl, naar ZAKELIJK en type bovenin bij de vragen emergency upload” Vult u dit in en verzendt. Nadat u de bevestiging van Postnl heeft ontvangen dat uw spoedophoging goedgekeurd is, wordt u binnen een uur terug gebeld dat het geld klaar staat. U kunt dan de machine in laten bellen. Volg de instructie bij de vraag: “hoe moet ik mijn tegoed opladen?” |
U kunt een spoedophoging (Emergency Upload) doen: kijk bij de vraag “hoe doe ik een spoedophoging/ Emergency Upload?” |
Zorg dat uw machine aangesloten is op een LAN poort/ analoge poort. Vanuit het beginschermBRIEF GEEN SERVICE, toetst u op de muntstukken Kies 2. Serveroproep OK en bevestig met OK. |
Vanuit het beginscherm BRIEF GEEN SERVICE, toetst u op de muntstukken Kies 1. Tegoed informatie OK |
Vanuit het beginscherm BRIEF GEEN SERVICE, toetst u op de muntstukken Daar staat de eerstvolgende automatische inbeldatum, DATUM VAN VOLGENDE OPROEP |
Deze info is voor uw ICT. |
Uw frankeermachine moet 1x per maand gegevens uitwisselen met de PostNl server. Dit is meestal in de 3e week van de maand. Indien er nog tegoed in uw machine aanwezig is, (geldmuntjes en tegoed informatie) kunt u de waarschuwing gewoon wegdrukken door een aantal keren op OK te toetsen. Normaliter zal uw machine gedurende deze week (data capture) de gegevens automatisch overbrengen. Wanneer dat na 7 dagen nog niet gebeurd is, blokkeert uw machine en ziet u een storingsmelding ( PSD xxxxxx) in uw display of de melding “meter afgesloten/ vergrendeld, gelieve een serveroproep te maken anders zal……………….” Indien dit gebeurd, moet de (LAN stekker/ analoog telefoonstekker )in de machine zitten en aan de andere kant naar een LAN poort of een analoge / faxpoort gaan. U kunt nu zelf handmatig de verbinding tot stand brengen door op het knopje met de muntstukken te toetsen, te kiezen voor server oproep en te bevestigen met OK. Mocht het niet lukken reset uw machine door deze 5 minuten van de stroom te halen, en dan nog eens proberen. Krijgt u hierna nog steeds een foutmelding, vraag aan uw ICT medewerker om de LAN verbinding te testen. Voor verder support kunt u ons bellen op 036-5496300. |
Haal de inktcartridge uit de machine Haal de stroomstekker aan de rechterkant, uit uw machine. Maak een vezelvrije doek vochtig onder de kraan Leg dit op een recht oppervlak. Plaats de inktcartridge met de 2 pootjes waar de inkt uitkomt op de doek. Trek strepen met de cartridge op de vochtige doek Uit beide pootjes moet evenveel inkt komen. Achter in de machine mag u de contactpuntjes voorzichtig schoonmaken met een alcoholdoekje of een brillenpoetsdoekje. Plaats nu de cartridge terug in de machine, Doe de deksel dicht en doe daarna de stroomstekker er weer in. Controleer of het knopje naast de stroomstekker op 1 staat. Als de machine weer in het beginscherm staat, BRIEF GEEN SERVICE, maak dan een paar afdrukken in de 0,00 stand door op de groene start knop te toetsen en een envelop/ etiket aan de linkerkant in te voeren. |
Vanuit het beginscherm BRIEF GEEN SERVICE , kies MENU, ga naar 12. CARTRIDGE OK.
|
U kunt deze melding weg drukken door een paar keer op OK te toetsen. Meestal begint de melding als er 80 % van de inktcartridge verbruikt is. Wilt u weten hoeveel inkt er nog aanwezig is, kijk bij de vraag “hoe controleer ik of er nog inkt in de cartridge zit”. |
Toets op het huisje of sta in het beginscherm:BRIEF…. GEEN SERVICE Toets MENU 2. frankeren 5. WP nulstellen -OK WP nulstellen gelukt -OK Toets kromme pijltjeterug tot u weer in het scherm bent met BRIEF….GEEN SERVICE
Voorkom dat uw weegschaal van het 0 punt afgaat. Er zijn 3 punten waarbij de machine van 0 af gaat: 1. als u de machine opstart en er ligt wat op de weegschaal 2. als u alleen wilt wegen en u frankeert niet (dan blijft het in het geheugen staan tot u frankeert) 3. als u iets anders dan een NL BRIEF GEEN SERVICE wilt frankeren en u heeft nog niet alle keuzes gemaakt, maar legt wel wat op de weegschaal. Als dit gebeurt is, dan de weegschaal op 0 zetten. |
“Geen service” gaat over de brief. In principe is dit uw begin schermBRIEF GEEN SERVICE, maar als er niets gebeurd is waarschijnlijk uw weegschaal van het nul- punt, dus kunt u naar de vraag “Mijn weegschaal weegt niet/ geeft aan onder 0? |
Alles wat u in het supervisormenu doet, blijft staan ook als de machine uit en weer aan gaat. |
U staat in beginscherm: BRIEF…. GEEN SERVICE. U toetst op MENU en 1. AFDRUK OK, 1. RECLAME BOODSCHAP OK, selecteer de boodschap die u wilt, bevestig met OK. Toets kromme pijltje terug tot u weer in het scherm bent met BRIEF….GEEN SERVICE |
Vanaf 1 januari 2014 zijn alle brieven buiten Nederland hetzelfde tarief, dus niet meer kiezen voor Europa of Wereld, tenzij u het aangetekend of verzekerd wilt frankeren. Vanuit beginscherm:BRIEF…. GEEN SERVICE toetst u op het postzegeltje dan 4. Internationaal Brief dan 1. Brief en dan pas uw poststuk op de weegschaal en bevestigen met OK. Wilt u PRIORITY erbij afdrukken? Ga naar de vraag hoe kan ik een reclame boodschap in mijn stempel afdrukken? |
Vanuit het beginschermBRIEF GEEN SERVICE, toetst u op het knopje MENU Toets 2 x op OK, Toets 2. Bedrag wijzigen OK, Toets 1. Bedrag OK , Voer het bedrag in zonder komma’s en toets OK Toets één keer op het kromme pijltje terug en afdrukken |
Toets 2 x op het aan/uit knopje bij het groene lampje , voer eventueel uw eigen pincode in of kies een afdeling. U staat dan weer in het scherm met BRIEF GEEN SERVICE en 0.00. Voer een envelop of etiket in en u heeft een nul-afdruk. |
Dit nummer staat op uw envelop rechts onder in uw stempel als u iets heeft gefrankeerd of een 0,00 afdruk maakt. |